The countdowns

    Daisypath Anniversary tickers
    Lilypie Fourth Birthday tickers
    Lilypie Second Birthday tickers

    Sunday, July 13, 2008

    My 1st cooking experience~!


    Sardin Masak kicap

    Inilah masakan pertama aku wt sepanjang aku blajar kt utp ni. Acually aku mmg xtau masak, bkn xnak blajar tp disebbkan xde supporter dan jugak xde peluang nk blajar masak. Tp..camne aku start masak? camni citernyer...hehe
    Alkisahnyer, aku tinggal sorg2 kt utp sbb rumet balik indonesia. Pastu, masa tu bdak2 undergrade lak tgh cuti sem jd smua cafe tutup. Aku lak mcm kebuluran dh xthu nk mkn ape. Hari2 aku mkn megi jer itu pon naseb baik gak kopetro (Koperasi Utp) bukak bleh jgk aku bli megi.huhu...then, mata aku lak bermasalh, aku blik kg, umah aku kt klantan. Then, tiba masa aku nk dtg blik utp bf aku bg idea sruh bwk brg2 mskn.Nasib baik la boyfren aku sruh beli brg2 masak utk mkn kt utp...just for backup kot2 cafe ttp lg..aku bwk la smua brg yg sepattnyer tu..toaster, rice cooker, perencah2 ns goreng (mcm2 perisa..haha),Tumix, serbok ikan bilis, perisa ayam pon ade.. pendek kate smua brg2 kt dapur ade dlm blik aku cam miyak msk, bwng, kicap, sos...smua la..hahaha

    Satu hari aku start pose ganti,,hik3..jd aku pkir la menu utk dmsk ptg ni. So..aku start mencri kt tenet, terjumpa la satu cara masak sardin feveret aku. Senang jer nk masak n bhan2 yg dperlukan pon smua dh ade. So..dengan penuh tekad kesabaran n semangat yg gigih, aku mulakan usaha ku utk msak. tut tut...jd la mcm ni...


    Ummm...nampak sedap kan???

    Nak tahu bahan2 nyer? camni..(aku pon amik kt www.myrecipi.com jer)

    Bahan2
    1. Satu tin sardin (brand xkisah la ape2 pon)2. Seulas bawang merah (dihiris halus)3. 2 ulas bawang putih (dihiris halus)4. Sebijik bawang besar (dihiris kasar)5. 1/4 cawan sayur campur6. Sebiji buah tomato (dipotong 6)7. 2 sudu besar sos cili8. 2 sudu besar sos tomato9. 2 sudu besar kicap manis.
    Haa..itu jer bhan2 nyer...senang je kan? hehehhe

    No comments: