The countdowns

    Daisypath Anniversary tickers
    Lilypie Fourth Birthday tickers
    Lilypie Second Birthday tickers

    Saturday, December 12, 2009

    Future Blur...

    Semakin hari...rasa kurang percaya pada diri sendiri makin tinggi..pelbagai soalan terngiang2 di kepala.  Korang pernah kah terfikir mcm aku ni? Hampir setiap hari dk muhasabah diri, baik di tikar sejadah..mahupun di meja pc..juga di atas katil (katil mungkin tempat utk muhasabah diri paling efficient buatku mase ni..huhu).

    Tp..makin aku fikirkan tentang mase depan juga kehidupan..makin takot n berdebar2 lak rasa..Adakah aku terlalu taksub dgn future? ataupun aku berfikir terlalu jauh sehingga otakku sendiri pon xmampu nk pikir utk prepare the proper planning? Orang kata..otak kite mempunyai kapasiti yg tak terbatas. Tp..adakah ini bermakna kte bleh fikir sejauh mane kite mau...sehinggakan menurunkan rasa self-esteem sendiri..sehinggakan keyakinan diri hilang hari demi hari? Semestinya tu merupakan perkara yg paling ditakuti..

    "Hidup yang tidak memiliki tujuan jauh lebih menakutkan daripada hidup yang tidak mencapai tujuan."

    Kadang2...atau senang kata setiap hari...otak ni sentiasa menghasutku degn pelbagai pertanyaan..macam2 aku fikirkan..

    "Rasa xberguna yg meninggi...xmembantu sape2 n ape2 pon"

    "Rasa mcm aku ni bodoh sgt2...nk hbskan master ni pon susah...mcm mane tu?"

    "Mcm mane la aku nk mengharungi berpuluh2 tahun akan dtg lg..insyaAllah kalau dipanjagkn umur"

    Bila smua soalan2 ni timbul..mula la terfikir...umur dh 24thun...lagi beberapa bulan masuk 25thun..tp...hidup aku xjugak meningkt2..stil macam ni jgk...Pelbagai benda negatif kt dlm kepala ni..orang mmg senang je nasihat n ckp..

    "Tak payah pikir la benda2 mcm tu..lupakan je" <-- mcm la otak ni memory pc...yg bleh di delete or erase sesuka ati!

    ataupun ckp "Jgn pikir terlalu jauh sgt..." <-- Boleh ke kite xpikir? xboleh kan? otak ni xleh nk control suka-suki kan?

    mungkin jg mcm ni "Awk tu muda lagi..wtpe nak risau..wt rilek2 je.." Umur dkt 25 tu kire muda ka? Being a student..no career...have NOTHING..ok kah??

    Setiap hari..bila pikir pasal kerjaya or bljar ni..tetiba je hati ni rasa givup sgt2..rasa mcm mmg aku dh xleh nk go on dh...rasa cam nk blik umah..xmo pikir ape2...tido sepanjang hari hingga rasa xmo tido2 dh..tp..ye la kan..Belum sempat aku cuba ape2 pon lg...otak dh mula fikir aku xmampu...mungknkah itu sebabnyer??ataupun...mungkinkah aku kene bina famili sendiri baru masalah ini settle? Mmmm...relatedkah point itu?? nnti ku fikirkan...hehe

    Ade satu ayat yg sgt bermakna dari seseorang yg sgt istimewa buatku....

    "  Bila belajar, fikir ilmu yg kite cari bukan gaji beribu yg kite kejar, xdapat gaji beribu..tapi ilmu di dada yg akan menjamin beribu-ribu insan dan kerjaya yg menunggu kite.. ! "

    Hmm...btol jgk tu kan...ape2 pon...selalu igt pesan org tu...

    "fikir guna kepala otak..bukan kepala lutut! "
    "Be yourself...dont be PUNTUNG KAYU! "
    "Kalau rasa nk nangis...nangislah sepuas hati.."

    Thanks to you my love...

    Tips: 

    Untuk kurangkan stress --> Hati akan menjadi tenang sekiranyer kite kembali kepada Allah, sentiasa dlm keadaan berwuduk, bc quran, wt solat sunat byk2, berdoa nga Allah.

    detail tips bc kt TIPS HILANG STRESS.

    No comments: